پرتال مشاوره و آموزشي صنعت ساختمان:

  تبلیغات
مسابقه طراحی مبلمان و دکوراسیون ایرانی
طراحی برای همه
  نورپردازی در فضاهای آموزشی
»دکوراسیون   »اداری   »نورپردازی در فضاهای آموزشی   
 نورپردازی در فضاهای آموزشی
چکیده
به منظور استفاده از روش‌های بهينه دستيابي به نورطبيعي ومصنوعي مطلوب درفضاهاي آموزشي،ابتداكليه فعالیت‌های جاري اين نوع فضاها را بررسي و سپس روش‌های كاربرد نور طبیعی و مصنوعی را که از شاخص‌های مهم عملكردي در معماری محسوب می‌شوند،انتخاب می‌نماییم.
در همه عرصه‌های زندگی و در سرتاسر دنیای کاری ، نور خوب و مناسب ، یک نیاز اصلی است که ما را قادر می‌سازد تا به وضوح ببینیم ، از حس سعادت لذت ببریم، کار بدون خستگی متمرکزشده‌ای را انجام دهیم و اطلاعات مهم و محیط اطراف خود را به درستی درک و تفسیر کنیم. این به دنبال طرح روشنایی حرفه‌ای و خوبی است.و برای این منظور از روش‌های علمی و با استفاده از جداول و نمودارها برای رسیدن به هدف مورد نظر استفاده شده است.

مقدمه
از نکات مهم در طراحی معماری و به خصوص در معماری داخلی روشنایی(نور) می‌باشد که با تکیه بر این انگاره می‌توان گفت قالبا طراحی‌ها و نگاره‌هایمان کامل نیست و برای استفاده‌کنندگان آن ایجاد مزاحمت می‌کند .بدین ترتیب هدف اصلی این مقاله همانا ساماندهی به وضعیت روشنایی در ساختمان‌های آموزشی می‌باشد.
در ایران این مرز پرگهر در چهل سال گذشته و یا بهتر بگوییم در تمامی تاریخ دانش و فناوری این مرز و بوم به این امر مهم کمتر توجه شده است.
افرادي كه به فراگيري علوم و هنر در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي موفق می‌شوند،تقریباً یک پنجم عمر خود را از مقطع ابتدايي تا پایان تحصيلات دانشگاهي در محیط‌های آموزشي سپري می‌کنند. از این رو طراحي مناسب این فضاها و رعایت استانداردها و شاخص‌های كيفي از عوامل مهم و تأثیرگذار در بالا بردن سطح كيفيت فضاهای آموزشی محسوب می‌شود.
استفاده از شاخص‌های عملكردي و اصول و مبانی زيباشناسي در طراحی فضاهاي کالبدی آموزشی،علاوه بر پاسخگويي به نيازهاي روحي و جسمی دانش‌آموزان و دانشجویان،موجب پرورش استعدادها و شکوفایی خلاقیت‌های آنان خواهد شد.
شناخت امتيازات روشنايي طبيعي و همچنین استفاده بهينه از روشنايي مصنوعي در فضاهای آموزشي به همراه توصیه‌های طراحي معماري كه درتامين نور مناسب فضاهاي آموزشي موثرند،براي طراحان و برنامه‌ریزان اين نوع فضاها کمک شاياني محسوب می‌شود.
برخی از سؤالاتی که در این مقاله مطرح شده است عبارت است از چه نوع روشنایی مورد نیاز است؟ نور چقدر مناسب است؟چه نوع سیستم روشنایی برای فراهم کردن آن لازم می‌باشد؟

2.روشنایی و نیازهای انسان
برای طراحی نور خوب ابتدا می‌بایست برخی از فاکتور های کلیدی در این زمینه را شناخت که این عوامل به شرح زیر هستند.

2-1.روشنایی
در روز روشن ، نور یک سطح روشن بین lux 000’10 ( آسمان ابری)و lux 000’100 ( آفتاب تابان) است. در محیط‌های داخلی ما باید با روشنایی کمتری کارکنیم. برای خواندن و نوشتن، اگر نور مصنوعی ، روشنایی lux 500 را فراهم کند، به طور کلی این مقدار کافی است؛ برای نقاشی یا کارهای به لحاظ دیداری مشکل، روشنایی باید حداقل باشد.

2-2.انتشار روشنایی
وقتی ما در اتاق هستیم نگاه خیره ما پیوسته از نزدیک (دسکتاپ) تا دور ( دیوارها) تغییر می‌کند، جایی که تفاوت‌های چشم‌گیری در روشنایی بین این دو ناحیه وجود دارند، چشمان ما که به چیز ثابتی معطوف می‌شوند باید دوباره سازگار شوند و بنابراین سریع تر خسته می‌شوند. عملکرد دیداری و حس راحتی و رفاه کاهش می‌یابند.با وجود این، جایی که تفاوت‌ها در روشنایی به قد کافی مشخص نیستند، اتاق حالت خسته‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند. در این جا توصیه می‌شود که نور دسکتاپ نمی‌بایست کمتر از 3/1 روشنایی در محیط‌های نزدیک باشد. برای بخش‌های دورتر اتاق، اختلاف روشنایی می‌بایست 5/1 و حداکثر 10/1 باشد.

2-3.نور خیره‌کننده
نور خیره‌کننده یکی از ناراحت‌کننده‌ترین تأثیرات جانبی روشنایی است. نور خیره‌کننده مستقیم که توسط تفاوت‌های کنتراست بین سطوح خیلی روشن و خیلی تیره یا به خاطر لامپ‌های بدون حفاظ در مسری دید ما ایجاد می‌شود، چشمان ما را ناراحت می‌کند و به خستگی و اشتباهات ناشی از به هم ریختن تمرکز حواس، منجر می‌شود. برای اجتناب از نور خیره‌کننده مستقیم لامپ، می‌بایست در انتخاب چراق های روشن دقت شود که برای روشنایی محیط کار مناسب هستند.محدودیت نور خیره‌کننده مستقیم توسط شاخص نشان داده می‌شود که می‌بایست 19 باشد.

2-4.روشنایی عمومی
مدارس و مؤسسات آموزشی، اماکن دارای ارتباط فشرده‌ای هستند که در آن ، شناسایی واضح چهره‌ها و اطلاعات لازم است. در اینجا ، شرایط لازم روشنایی ، نور عمودی می‌باشد به عبارت دیگر روشنایی یکنواخت سطوح عمودی مثل تخته‌سیاه یا اشیاء سه بعدی مثل صورت افراد.برای روشنایی تخته‌سیاه، واشرهای دیواری، انتخاب مناسبی هستند زیرا آن‌ها سطح نوشتن را به طور یکنواخت بدون سایه انداختن یا انعکاس نور، روشن می‌کنند.

3.روشنایی برای یادگیری
بسیاری از مؤسسات آموزشی امروزه از مجموعه‌های بزرگی از ساختمان‌هایی تشکیل می‌شوند که تعداد زیادی کلاس درس ویژه، سالن‌های ورزش و مسابقات، قهوه سراها و سالن‌های غذاخوری ، دفاتر اداری و سالن‌های کنفرانس دارند. به ویژه مدارس با این توصیف آشنا هستند زیرا تعداد فزاینده‌ای از آن‌ها اکنون کلاس‌هایی را در سرتاسر روز دایر می‌کنند.هر کلاس در یک مدرسه یا موسسه آموزشی هدف خاصی دارد که راه‌حل‌های معماری خاصی با شرایط لازم روشنایی برای آن وجود دارد.برای هر کلاس در یک ساختمان جدید یا مرمت شده، هدف می‌بایست یافتن بهترین شیوه مهار روشنایی طبیعی روز و نور مصنوعی مورد نیاز باشد. با وجود این، در اینجا اهمیت نور مصنوعی غالباً دست کم گرفته می‌شود اگرچه در اکثر کلاس‌های درس، این نور نقش مهمی را ایفا می‌کند. به ویژه در فصل زمستان، روشنایی روز قابل‌دسترس به طور ناکافی است. برای کار رسانه‌ای با پروژکتور، شیشه پنجره‌ها می‌بایست مات باشد. برای آزمایشات خاصی، محیط روشن خاصی همواره لازم است.امروزه، عملکرد اقتصادی سیستم های روشنایی توسط لامپ‌های دارای انرژی کافی، و وسایل کاربردی ، چراغ‌های باکیفیت با نسبت‌های برون داد نور زیاد و سیستم‌های کنترل روشنایی تضمین می‌شود که به طور اتوماتیک روشنایی لامپ‌ها را سازگار می‌کنند تا به هنگامی که از کلاس استفاده نمی‌شود، روشنایی روز مؤلفه قابل‌دسترس و نور غیرفعال شده‌ای باشد.مدرنیزه کردن سیستم های روشنایی به هنگامی که ساختمان‌ها مرمت می‌شوند، می‌تواند هزینه‌های روشنایی سالانه مدارس قدیمی یا مؤسسات آموزشی دیگر را تا بیش از 60% کاهش دهد.

3-1.کلاس‌های درس دارای ترتیب صندلی‌های ثابت
در کلاس‌های درس دارای چیدمان‌های صندلی ثابت، مسیر دید اصلی به سمت تخته سیاه است. در اینجا ، میزهای تحریر عمود بر جداره پنجره گذاشته می‌شوند. روشنایی کلاس به طور توسط چراغ‌های کرکره‌ای فراهم می‌شود که موازی با پنجره‌ها منظم می‌شوند.برای کلاس دارای پهنای 8 متر ، سه ردیف چراغ به طور معمول کافی می‌باشد؛ در کلاس‌های بزرگ‌تر، 4 ردیف چراغ یا بیشتر می‌بایست نصب شود.بسته به سیستم سقف، چراغ‌های کرکره‌ای طولی یا مربعی شکل توصیه می‌شوند. در مورد سقف‌های بلندتر، چراغ‌های آویز با مؤلفه روشنایی مستقیم نیز یک انتخاب هستند. این‌ها سقف را خیلی روشن می‌کنند و به کلاس جلوه‌ای بازتر و بزرگ‌تر می‌دهند.به هنگام قرار دادن واشرهای دیواری، در تضمین روشنایی کافی باید دقت شود. در نتیجه تابلو را می‌توان بالا کشید و هر سمتی را می‌توان باز کرد بدون اینکه بخشی از تابلو بیرون از ناحیه روشن قرار گیرد. آلبوم نمودارها یا نقشه نصب‌شده در کنار تابلو نیز می‌بایست به طور یکنواخت توسط واشرهای دیواری روشن شوند. برای پروژکتور های بالای سر، نمایش‌های تلویزیونی یا نورافکن، واشرهای دیواری می‌بایست به طور جداگانه روشن شوند و قابل کم شدن باشند تا باعث شوند که روشنایی با محیط سازگار شود.واشرهای دیواری، روشنایی بدون سایه و یکنواختی را برای سطوح عمودی مثل تخته‌سیاه، فراهم می‌کنند. آن‌ها از نور خیره‌کننده منعکس‌شده نیز اجتناب می‌کنند و خوانایی خوب در هر میز در کلاس درس را تضمین می‌کنند.

3-2.کلاس‌های درس دارای ترتیب صندلی‌های قابل‌تغییر
کلاس‌های درس، اغلب توسط کلاس‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بسیاری از موارد، آن‌ها صبح هنگام توسط گروه‌های مدرسه، و توسط گروه‌های پروژه در بعدازظهر پر می‌شوند و عصرها برای والدین یا آموزش بزرگ‌سالان در هنگام غروب مورد استفاده قرار می‌گیرند.روشنایی روز و نور مصنوعی باید مهار شوند تا برای این استفاده از اتاق ثابت، امکاناتی را فراهم کند.کنترل روشنایی روز در اینجا به طور خاصی مهم است. جایی که میزها در ترتیب‌های 18 شکل گذاشته می‌شوند یا دور هم قرار داده می‌شوند تا میزهای گروهی را شکل دهند، بسیاری از این میزهای گروهی رو به پنجره هستند. در یک روز آفتابی، روشنایی ـ تأثیر روشنایی ـ برای هر کسی که از پنجره به بیرون نگاه می‌کند احتمالاً به اندازه ده‌ها هزار شمع می‌باشد در حالیکه روشنایی برای چشمان برگردانده شده به سمت اتاق، به طور قابل‌توجهی کمتر است. تغییرات ثابت کنتراست، خستگی زیادی را در چشمان ما ایجاد می‌کنند و باعث حواس‌پرتی می‌شوند.بنابراین طبق موقعیت آفتاب ، برای انتشار متعادل نور، چراغ‌های کرکره‌ای یا چراغ‌های عمودی برای کنترل روشنایی روز مورد نیاز هستند. سیستم های کنترل روشنایی مدرن با حسگرهای روشنایی روز به طور اتوماتیک زاویه چراغ‌ها را سازگار می‌کنند و نور مصنوعی را تعدیل می‌کنند.برای کار تیمی دارای ارتباط فشرده یا بحث گفتگویی که عصرها در مورد والدین انجام می‌شود ، روشنایی‌های مستقیم و غیرمستقیم مزیت زیاد فراهم کردن روشنایی خیلی یکنواخت در سراسر کلاس را دارند. مدل‌سازی متعادل تر است و نور ملایم تر و قابل‌قبول تر می‌باشد. به ویژه چهره‌ها در نور گیرا تر و طبیعی تری قرار دارند. لامپ‌های دارای رنگ روشن گرم به محیط دیداری مورد نیاز برای کلاس اضافه می‌شوند.

3-3.کلاس‌های کودکستان
ما در طول زندگی‌مان هیچ‌گاه قدرت یادگیری ای که در کودکی داشته‌ایم را نخواهیم داشت. در بسیاری مواد پیشرفت ما در یادگیری در کودکی نقش بسیار جدی را در شکل‌گیری ما به یادگیری در سنین بالا ایفا می‌کند.در طول مسائل پایه‌ای که به کودکان در کودکستان‌ها و مراکز نگهداری کودک می‌آموزند آن‌ها می‌بایست قدرت ادراک فضایی و فاصله‌ای داشته باشند. قدرت تشخیص رنگ‌ها اشیاء و افراد. نورپردازی صحیح نقش بسیار جدی را ایفا می‌کند.برای پرورش دید سه بعدی ما نور و سایه ( سایه روشن) نیاز داریم.تشخیص رنگ‌ها و سطوح متون و نوشته‌ها و مواد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دید و بینایی هر انسانی می‌طلبد وقتی مهارت‌های ضروری را پرورش می‌دهیم می‌توانیم به درستی و با سرعت بگوییم که یک سطح است یا نه سنگین است یا سبک نرم است یا سخت.خصوصاً شناسایی رنگ و سطح در اینجا بسیار مهم است.رنگ‌ها بازتاب نور از سطح دیده می‌شوند.آنچه ما به عنوان رنگ از جسم ملاحظه می‌کنیم بازگشت نور از سطح با طول موج معین که توسط جسم جذب نشده می‌باشد. بنابراین برای دیدن و تشخیص اشیا نور و رنگ مناسب می‌بایست ایجاد شود.در کودکستان‌ها و مراکز نگهداری کودک تاکید بیشتر بر روی فعالیت است که هم علمی و هم سرگرمی باشد. به اطراف دویدن و تشکیل گروه و به‌کارگیری اجسام کوچک فعالیت‌هایی هستند که به نو مناسب در اتاق نیازمند هستند.

3-4.آزمایشگاه علوم
آزمایش احتراق هیدروژن و بازتاب نور در منشور تأثر طولانی مدت بر روی دانش‌آموز دارد. فیزیک ، شیمی و زیست برای دنیای تکنولوژی مدرن و دانش اتم‌ها و عنصرها و نوترون‌ها راه را برای تحصیلات دانشگاهی و موقعیت‌های شغلی هموار می‌سازند.بنابراین یادگیری موثر و مشتاقانه در این جا حائز اهمیت است.
یک ست کامل وسایل آزمایش بر روی میز معلم و نمونه‌ی کوچک‌تر آن روی میز دانش‌آموزان ساختمان علوم در آزمایشگاه را تشکیل می‌دهد. بنابراین نور کافی در آزمایشگاه لازم است تا قطعات و وسایل کوچک نیز به راحتی دیده شوند. 500 لواکس (واحد درخشندگی) برای نور استاندارد و مناسب حداقل تجهیزات است.
نورافکن‌ها با نور غیرمستقیم شدت روشنایی بالاتر را فراهم می‌آورد و توزیع نور هماهنگ را به همراه دارد و بازتاب خیره‌کننده و سایه‌های ملایم را دارد. در تمامی علوم تشخیص مناسب رنگ‌ها بسیار ضروری است. برای شیمیدان‌ها که در کمین تغییر رنگ، و یا مقدار ناچیز بی‌رنگی ظروف کشف میکرب هستند یا سیم‌های اتصال رنگی با کدهای متناوب نیاز به تشخیص رنگ دارند. تمامی لامپ‌ها با رنگ طبیعی مناسبی ارائه دهند. لامپ‌های فلورانسی با شاخص 90 و لامپ‌های سفید خنثی توصیه می‌شوند.
هم چنین توصیه شده است که قسمت‌های مختلف اتاق با سیستم های نور جداگانه تنظیم شده باشد. برای مثال این کار کمک می‌کند که جلوی کلاس در طول یک سمینار کم نور باشد و نو برای یادداشت‌برداری دانش‌آموزان کافی باشد.برای اطمینان از درستی کلیه آزمایشات می بایست نور درست باشد. وقتی نور اتاق کم است و تیره است ورودی‌ها و پله‌ها می‌بایست روشن باشند. آزمایشات با آتش و مواد اشتعال پذیر و گازها می‌بایست در مکان‌های خاصی انجام شود. روی میز معلم و دانش‌آموزان می‌توان نور موضعی جداگانه نصب کرد.

3-5.اتاق‌های کامپیوتر
طراحی یک اتاق کامپیوتر نیاز به توجه به بسیار قواعد و اصول مهندسی دارد.دانش‌آموزان نیاز به کلاسی دارند که در آن از تجربه‌ی یادگیری لذت ببرند و بدون خستگی و بی‌حالی درس بخوانند. میز کامپیوتر باید به قدری بزرگ باشد کهنه تنها مونیتور بلکه ورقه‌ها و وسایل را بتواند در آن جای دهد. صندلی‌ها باید به گونه‌ای باشد که همه‌ی دانش‌آموزان ائم از کوتاه و بلند در وضعیت سلامتی بنشینند.نور باید به گونه‌ای توزیع شود که صفحه کامپیوتر و نور اطراف میز کامپیوتر توجه شده باشد.تفاوت نورها در مکان‌های شخصی دانش‌آموزان و محلی که درس ارائه می‌شود خستگی دید ایجاد می‌کند. وقتی خستگی کار روزانه یک نفر پشت کامپیوتر است از پنجره باید نور کافی به درون بیاید. نورهای جداگانه‌ای برای افراد و تیره و تاریک بودن‌های جداگانه باعث در خور شدن نور می‌شود. برای دانش‌آموزانی که ساختارهایی را به طور همزمان دریافت می‌کنند بهتر است که جلوی کلاس تاریک باشد تا تصویر به درستی دیده شود.
برای جلوگیری از بازتاب میز و صندلی‌ها می‌بایست ستونی چیده شوند کنار پنجره نور از کنار می‌آید و بازتاب ایجاد نمی‌شود. نورافکن‌ها باید موازی پنجره‌ها باشند. نو افکن با نور مناسب برای راحتی توصیه می‌شود. نورهایی که به طور صاف و هموار از سقف می تایند یک روشنایی مناسب و طبیعی ایجاد می‌کنند.

3-6.کلاس‌های آموزش عملی در مدارس فنی و حرفه‌ای
قسمت عمده کلاس‌های نظری این پیشه‌ها در کلاس‌های معمولی تشکیل می‌شود .کلاس‌های که آموزش عملی در آن‌ها صورت می‌گیرد صرف‌نظر از فعالیت‌های بجا آورده شده .عدم خیره‌کنندگی چشم توسط نورها با بازتاب از وسایل و ابزارهای که در کلاس وجود دارد حتماً باید تضمین شود بنابراین لامپ‌ها باید از نوع خوب با ارائه رنگ بسیار خوب باشند .
برای شدت تابش در مکان‌های کوچک‌تر از لامپ‌های LED می‌توان استفاده کرد.در جاهای که گردو غبار است برای جلوگیری از دیده شدن این گرد و غبارها در تابش نور باید برای این منظور گردگیر نصب شود.در اکثر کلاس‌ها 500 لوکس روشنایی توصیه می‌شود هرچند که این مقدار برای فعالیت‌های بصری کافی نیست.

3-7.سالن‌های اجتماعات و سخنرانی
برای دانش‌آموزان و معلمان سالن اجتماعات مکان مناسبی برای ارتباط و تبادل اطلاعات می‌باشد .این مکانی است که خود مدرسه آن را ترتیب می‌بیند.بنابراین آنچه اینجا لازم است نور کافی می‌باشد برای دیدن کامل و احساس سلامتی و تندرستی کردن از اینکه خوب می‌بینیم .سالن اجتماعات برای فعالیت‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.در طول روز محلی است برای تمرین و در عصر‌ها مکانی است برای کل مدرسه که گرد هم آیند و جشن بگیرند یا بحث کنند و کنسرتی بینند.هر کدام از این فعالیت‌ها نور مخصوصی را می‌طلبد.
از اتفاق‌های اصلی این است که بلیت‌های فروخته‌شده ,کف‌ها دم در آویزان شد,نوشیدنی‌ها در محل ورودی سرو شده است .در این مرحله نورپردازی گرم احساس سلانت و تندرتی و اطمینان از اینکه کلیه وظایف اعم از بلیت‌ها و نوشیدنی‌ها به درستی انجام‌یافته حاصل می‌شود .در طول اجرا نور دم در ورودی می‌بایست تاریک شود.چراغ‌های که آویز هستند و هالوژن‌های که در دیوارهای انتهای نصب‌شده‌اند بسیار مناسب هستند .برای اتاق‌های عمومی نورافکن‌های هواکش دارو چراغ‌های آویز باقدرت بالا ترجیع داده می‌شود.برای سخنرانی‌ها سیستم نورپردازی بهتر است نزدیک تریبون باشد که مدیریت نورپردازی را قادر به تاریک و روشن کردن فعال و غیرفعال کردن سیستم ها و چراغ‌ها می‌کندو کار را آسان می‌کند.نورهای افقی و عمودی محل ارائه می‌بایست 1.5 برابر سایر محل‌ها باشد.

4.نورافکن‌ها
از انواع مختلف نورافکن و نورپردازی در مدارس استفاده می‌شود که مهم‌ترین فاکتور در همه‌ی آتها نوع معماری و نوع استفاده از مکان و سایز مکان می‌باشد در ادامه مشخصات تکنیکی کار به طور خلاصه بیان می‌شود نورافکن‌ها و رابطه آن‌ها با سیستم نورپردازی بسیار حائز اهمیت هستند.

4-1. ویژگی‌های نور

شیوه‌ی که نور تولید و ارسال می‌شود مرتبط و اشاره گر نوع توزیع آن است .این‌ها فاصله توزیع و تابش را توصیف می‌کنند که بسیار برای برآورد بازتاب مناسب است . برای نور اتاق‌ها نورهای مستقیم و غیرمستقیم گزینه مناسبی هستند.تابش مستقیم عموماً بسیار به صرفه هستند درحالی‌که در یافتن تفاوت هزینه نور مستقیم و غیرمستقیم برای بسیاری افراد تحریک کننده است.به طور کلی نورهای مستقیم به عنوان وال واشر و چراغ‌های سقفی که نور قابل‌توجهی برای تفاسیر معماری توزیع می‌کنند فراهم میاورد.سوای مزایای یک نوع نورپردازی با نورافکن‌ها گزینه‌ها می‌توانند با توجه به معماری و وضعیت سقف متغیر باشد.جمع‌بندی و سر هم آوردن یکی دیگر از اصول می‌باشد.کیفیت نور به وسیله نورپردازی خوب حاصل می‌شود.

5.نتیجه
از کل مطلب این نتیجه حاصل می‌شود:
- ردیف‌هایی از چراغ‌ها که به طور جداگانه روشن می‌شوند را می‌توان طبق مقدار روشنایی روز قابل‌دسترس فعال یا غیرفعال کرد.
- واشرهای دیواری برای روشنایی تخته‌سیاه، آرامش دیداری را افزایش می‌دهند.
- وقتی که کلاس تعطیل می‌شود ، سیستم های کنترل فعلی با غیرفعال کردن اتوماتیک روشنایی ، در انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.
- با سیستم های کنترل روشنایی، چراغ‌های کرکره‌ای و روشنایی را می‌توان برای استفاده در کلاس ـ همچنین برای نمایش رسانه‌ای بکار برد.
- درجایی که محل میزها متغیر است و چیدمان متغیری دارد باید به جهت پنجره ها و تابش شدید نور از آنها توجه داشت
- می بایست کنترل نور صورت گیرد و پنجره ها می‌توانند تاریک شده تا جلوی نور شدید که دید را سخت می‌کند گرفته .
- نورهایی که به صورت هماهنگ توزیع می شوند وبرای دید سه بعدی مناسب ترند.
- چراغ‌های رنگی خوب که دارای رنگی مناسب هستند و رنگ‌های طبیعی را ارائه می‌دهند.
- اتاق روشن انگیزه‌ی یادگیری را تحریک می‌کند.

  بنر ها
رایا وب
پرتال مشاوره آرک نیوز
  ورود
  همکاران
خانه طراحی کارستان
 خانه طراحی کارستان
- - - - - - - - - - - - - -
ماهنامه تهویه و تاسیسات
 ماهنامه تهویه و تاسیسات
  ثبت نام خبرنامه مسابقات
عضویت در خبرنامه مسابقات
  حامیان مسابقات آرک نیوز
خانه طراحی کارستان
آکادمی تخصصی معماری
مرکز معماری ایرن